FHEEL – Future High Effective Electrical Vehicle
Vi fik chancen for at arbejde med elnetdelen af dette projekt, hvor vi undersøgte elnettets imødekommenhed overfor elbiler. Dette blev gjort ved at analysere robustheden og flaske halse af specifikke lavstrømselnet ved indførelsen af elektriske køretøjer.
Projektet undersøgte stigningen i antallet af elektriske køretøjer, der skal rummes i smart grid i fremtiden. Dette skulle gøres intelligent, ellers ville spændingen blive for lav. Vi kiggede på denne udfordring, undersøgte potentialet af fleksibilitet, og formuleret problemet, der skal løses. Resultaterne omfattede en interessentanalyse, hvor man kigger på de tre aspekter, der skal overvejes og behandles i denne udfordring.
I projektet blev en elbil bygget. En Audi A8 var genopbygge med lokale designede elektriske motorer er forbundet direkte til hjulene.
-
Projektstart:
September 2009 -
Afsluttet:
December 2012 -
Partnere:
AAU (Projektleder) Neogrid Technologies, Teknologisk Institut, Lithium Balance A/S, Danfoss Silicon Power GmbH, H2Logic A/S, KK-electronic A/S, SerEnergy A/S, Cemtec, Dong Energy, Nyfors, NEAS Energy, Energibyen Frederikshavn, Sintex A/S & FJ Sintermetal