Skip to main content

Projekt

FHEEL – Future High Effective Electrical Vehicle

Formålet med dette projekt var, at udvikle komponenter til fremtidens elbiler integreret i elsystemet. Neogrid deltog i en arbejdspakke hvor formålet var analyse af samspillet mellem lavspændingsnettet og brugen af elbiler hvor man vil sikre at opladningen ikke indførte problemer i lavspændingsnettet. Dette blev gjort ved at kigge på tre hovedområder: markedsspillerne, nettet og det elektriske køretøje, og derefter forbinde disse sammen.

Vi fik chancen for at arbejde med elnetdelen af dette projekt, hvor vi undersøgte elnettets imødekommenhed overfor elbiler. Dette blev gjort ved at analysere robustheden og flaske halse af specifikke lavstrømselnet ved indførelsen af elektriske køretøjer.

Projektet undersøgte stigningen i antallet af elektriske køretøjer, der skal rummes i smart grid i fremtiden. Dette skulle gøres intelligent, ellers ville spændingen blive for lav. Vi kiggede på denne udfordring, undersøgte potentialet af fleksibilitet, og formuleret problemet, der skal løses. Resultaterne omfattede en interessentanalyse, hvor man kigger på de tre aspekter, der skal overvejes og behandles i denne udfordring.

I projektet blev en elbil bygget. En Audi A8 var genopbygge med lokale designede elektriske motorer er forbundet direkte til hjulene.

Vores særlige bidrag og interesse i dette projekt
Vi blev involveret i dette projekt efter de indledende beslutninger blev truffet, men vi deltog i teamet for at deltage i noget relevant, som også ville hjælpe os med komme i gang. Fokus var på aktiver i elsystemet, og det var interessant for os i vores indledende fase. Dette projekt hjalp til at ideen om Totalflex begyndte at tage form.
  • Projektstart:

    September 2009
  • Afsluttet:

    December 2012
  • Partnere:

    AAU (Projektleder) Neogrid Technologies, Teknologisk Institut, Lithium Balance A/S, Danfoss Silicon Power GmbH, H2Logic A/S, KK-electronic A/S, SerEnergy A/S, Cemtec, Dong Energy, Nyfors, NEAS Energy, Energibyen Frederikshavn, Sintex A/S & FJ Sintermetal

Mere information findes på energiforskning.dk på Engelsk og Dansk.

Del dette projekt